פירוש אברבנאל על ספר שמואל
לצערנו המלאי אזל. ניתן להשיג רק ברכישת סט אברבנאל על הנ"ך.
פירוש אברבנאל על ספר שמואל א' ו-ב':
הוספנו על הדף סיכומי עזר לכל הפסקאות
פירוש אברבנאל על ספר שמואל א' ו-ב':
מהדורה חדשה עפ'י כתבי יד ודפוסים ישנים
פרוש אברבנאל בצמוד לפסוקים
הוספנו על הדף סיכומי עזר לכל הפסקאות
ציוני מקורות ומפתחות
זמן אספקה: 7 ימי עסקים
מק"ט / דגם: 133ב
יצרן: הוצאת חורב
פירוש הנביאים לרבינו יצחק אברבנאל על ספר שמואל א' וב'.
על פי דפוס ראשון, ודפוסים ישנים, עם שינויי נוסחאות, ציוני מקורות, הערות ומפתחות.
ספר שמואל הוא בעיני רבי יצחק אברבנאל ״המעולה מכל שאר הספרים אשר פירשתי״, כדבריו בסוף ההקדמה. אפשר שהוא המעולה לדידו, כיוון שבו מתחולל המעבר מתקופת השופטים לתקופת המלכים, ובפירוש הספר ניתנה לרי״א הזדמנות לפרוש את משנתו הסדורה בענייני מלכות ומלכים, דרכי שלטון והנהגה. משנה שתמציתה: ״כל מלך הוא מזיק בכל אומה ולשון, כל שכן באומת ישראל״, אבל אין הדברים חד משמעיים, שכן לקראת סוף הספר הוא אומר: ״כי המלך הוא נר אלהים והוא המאיר לארץ ולדרים עליה״.
אבל ניכרים הדברים הוא מבכר משטר הקרוב להיות דמוקרטי, על פני משטר מלוכני.
ספר שמואל לדידו הוא ספר אחד, כפי שנראה מחלוקת הפרשיות שלו, אף כי הוא הכיר את חלוקת הספר לשניים (שמואל א' שמואל ב')
של הירונימוס ׳בוולגוטה׳, אותו הוא מזכיר בהקדמה.
ככלל, דרכו בפירוש הספר הוא כדרכו בפירוש שאר הספרים, היינו התבוננות כפולה: פרטנית וכוללת. ההתבוננות הפרטנית מביאה אותו לדקדוק פרשני בכל ביטוי בקטע המתפרש, ואילו הכוללת נזקקת להשוואות בין מקומות שונים, כאן בעיקר בין האמור בספרנו לבין המקבילות בדברי הימים, וגם בין הנאמר כאן לעולה מכמה מזמורי תהלים.
על פי דפוס ראשון, ודפוסים ישנים, עם שינויי נוסחאות, ציוני מקורות, הערות ומפתחות.
ספר שמואל הוא בעיני רבי יצחק אברבנאל ״המעולה מכל שאר הספרים אשר פירשתי״, כדבריו בסוף ההקדמה. אפשר שהוא המעולה לדידו, כיוון שבו מתחולל המעבר מתקופת השופטים לתקופת המלכים, ובפירוש הספר ניתנה לרי״א הזדמנות לפרוש את משנתו הסדורה בענייני מלכות ומלכים, דרכי שלטון והנהגה. משנה שתמציתה: ״כל מלך הוא מזיק בכל אומה ולשון, כל שכן באומת ישראל״, אבל אין הדברים חד משמעיים, שכן לקראת סוף הספר הוא אומר: ״כי המלך הוא נר אלהים והוא המאיר לארץ ולדרים עליה״.
אבל ניכרים הדברים הוא מבכר משטר הקרוב להיות דמוקרטי, על פני משטר מלוכני.
ספר שמואל לדידו הוא ספר אחד, כפי שנראה מחלוקת הפרשיות שלו, אף כי הוא הכיר את חלוקת הספר לשניים (שמואל א' שמואל ב')
של הירונימוס ׳בוולגוטה׳, אותו הוא מזכיר בהקדמה.
ככלל, דרכו בפירוש הספר הוא כדרכו בפירוש שאר הספרים, היינו התבוננות כפולה: פרטנית וכוללת. ההתבוננות הפרטנית מביאה אותו לדקדוק פרשני בכל ביטוי בקטע המתפרש, ואילו הכוללת נזקקת להשוואות בין מקומות שונים, כאן בעיקר בין האמור בספרנו לבין המקבילות בדברי הימים, וגם בין הנאמר כאן לעולה מכמה מזמורי תהלים.